zondag 13 mei 2012

Mac 'n Cheese

Op deze blog zal ik regelmatig recepten posten. Omdat ik koken nu eenmaal leuk vind. Verwacht geen haute cuisine, ik ben meer van de huiselijke maaltijden die niet al te moeilijk zijn. Maar ze zijn wel héél lekker, geloof me!

De eerste in de serie 'Recepten' is macaroni and cheese, één van Amerika’s favoriete guilty pleasuresEn stiekem ook eentje van mij. De gemiddelde Amerikaan maakt hem uit een doosje met daarin poederige nepkaas, smaakversterkers en droge macaroni. Ik niet, ik maak hem met káás! En bechamelsaus en macaroni. En ontbijtspek. Want alles wordt alleen maar beter van ontbijtspek.

Ik ben nog steeds op zoek naar de juiste kaas-tot-kaas ratio maar voor nu heb ik gekozen voor een combinatie van belegen kaas en Parmezaanse kaas. Omdat die allebei in mijn koelkast vertoefden deze avond. Enkele jaren terug maakte ik dit ook al vaker, gebaseerd op een recept uit de Allerhande. Daar ging alleen kaas in en geen bechamelsaus. Een tijd terug zag ik een recept van mijn favoriete Youtuber aller tijden: Laura Vitale.
In aflevering 209 om precies te zijn, bereidt Laura Vitale haar eigen mac ’n cheese op on-Amerikaans lekkere wijze. Met maar liefst drie soorten kazen: mozzarella, cheddar en Parmezaanse kaas (wat verwacht je anders van een Italiaanse!) En bechamelsaus waar ze vervolgens de kazen doorheen roert om alles extra romig te maken.

Haar variatie probeer ik te evenaren maar in plaats van cheddar heb ik toch liever een smaakvolle Nederlandse kaas, zoals belegen of oude kaas. De Parmezaanse kaas heb ik altijd in mijn koelkast (geleerd van Laura Vitale) dus dat levert altijd lekkere dingen op. 

Voor twee personen:

Ongeveer 150-200 gram macaroni
100 gram geraspte belegen kaas of oude kaas
100 gram geraspte Parmezaanse kaas (zelf raspen van een blok, geen potje kopen)
30 gram boter
30 gram bloem
230-40 ml melk (ik gebruik een Amerikaanse cup, dat is 236 ml)
Ongeveer 125 gram ontbijtspek
Paneermeel
Olijfolie
Zout en peper

Kook eerst de macaroni al dente en bak het ontbijtspek uit in een pan. Giet de macaroni goed af en laat het ontbijtspek uitlekken op keukenpapier. Dan gaan we de bechamel maken:
Verwarm de boter in een pannetje op laag vuur en voeg de bloem toe als de boter bijna is uitgeschuimd. Blijf driftig roeren om het één mengsel te laten worden en laat de bloem minimaal een halve minuut verwarmen. Dan gaat de ‘bloemsmaak’ weg. Voeg daarna voorzichtig in scheutjes de melk toe en blijf ondertussen roeren totdat je een mooie, gladde saus krijgt. Haal de pan van het vuur en roer er wat zwarte peper doorheen. Een beetje verse nootmuskaat is ook best lekker.
Meng de geraspte kazen door de saus heen maar laat een handje of twee aan kaas over, dit kun je later over de schotel strooien. Roer het ontbijtspek door het kaasmengsel heen en voeg er nog een beetje zout en peper naar smaak aan toe. Niet teveel want de kazen en het spek maken het al behoorlijk zout.
Giet alles in een ovenschaal en strijk het mooi glad. Strooi de achtergehouden kaas en het paneermeel (ongeveer evenveel als de kaas) over de schotel en druppel er een beetje olijfolie overheen. Dit zorgt ervoor dat het een mooie korst krijgt aan de bovenkant.

Laat het ongeveer een kwartier in een voorverwarmde oven op 200 graden mooi bruin worden. Daarna, geniet!

1 opmerking: