zondag 11 november 2012

Fuck I´m old!

Over een ruime maand bereik ik de rijpe leeftijd van 25. Dat is jong, zul je zeggen, erg jong, maar ik voel me al vrij oud. Laat die quarterlife- crisis maar komen, ik zal hem omarmen met liefde ende genegenheid.
Ik voel me soms redelijk oud omdat ik met mijn werk veel scholieren tegenkom, zowel basisschool als middelbare school. We schelen misschien een kleine tien tot vijftien jaar, maar het verschil is enorm. Zo had ik afgelopen week een typisch 'Ik word oud' moment. Zo help ik een groep negenjarigen een krant te maken. Hartstikke leuk. Twee van die kids wilden een stukje over Aaliyah schrijven. Ik was hartstikke verbaasd: 'Aaliyah? Die is allang dood joh! Waar kennen jullie van?'

De kids rolden met hun ogen omdat ik, de domme oude 'juf', er natuurlijk helemaal niets van snapte: 'NEE die is niet DOOD. Aliyah is dertien! Kijk!' En vervolgens toverden ze talloze plaatjes van een vrolijk kijkend meisje met kroeshaar en een microfoon tevoorschijn op Google Images.
'Mijn' Aaliyah, die ranke zangeres die door een treurig vliegtuigongeluk om het leven kwam, staarde me aan, ergens ver onderaan de pagina. Aaliyah, ooit een geliefde R&B godin met fluwelen stem, wordt nu ondergesneeuwd in bekendheid door een dertienjarige deelneemster aan Holland's Got Talent. Ongelofelijk, ik kan me al haar clips nog herinneren van mijn brugklastijd. Ik vond het ook heel erg toen ze verongelukt was. Dagenlang kwamen haar clipjes op toen nog TMF en ik zat iedere dag na school trouw voor de televisie.

'Jij bedoelt zeker die Aaliyah.' 'Ja, zij is gestorven in 2001.' 'Wow dat is lang geleden, toen was ik nog niet eens geboren.' Spraken de negenjarigen, om vervolgens giechelend liedjes van meisje Kolf op te zoeken. De enige Aaliyah die er nog toe doet. 


Toen ik weer thuis was wist ik wat me te doen stond: Aaliyah - More than a woman op repeat. De 'echte' Aaliyah, van toen ik nog jong was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten