maandag 5 november 2012

Gelezen de afgelopen maanden

Ik lees graag boeken. En ook al heb ik 'beloofd' voor Desopheelste niet teveel over literatuur te schrijven wil ik wel even kort laten zien wat ik zoal heb gelezen de afgelopen maanden. Dit is van augustus ongeveer tot nu, met een korte recensie.

Jan Siebelink - Knielen op een bed violen


Gelezen in de Italiaanse zon. Prachtig vond ik het, maar ik heb een ongelofelijke fascinatie voor mensen die streng gelovig zijn. Ontroerend en als nerd smul ik van de Bijbelse verwijzingen. Ja dit is wel een boek voor mij, maar ik zou dit niet aan iedereen aanraden. Het is best zware (of gitzwarte) kost, als je begrijpt wat ik bedoel.

Wilfried de Jong - De man en zijn fiets


En ik ben niet eens een wielrenliefhebber! Totaal niet zelfs, maar ik had mijn boeken uit en Geliefde had dit boekje meegenomen. Dus ik ging lezen. Mooi, rechttoe-rechtaan geschreven. Wilfried de Jong schrijft zoals hij altijd vertelde in Holland Sport, tevens één van de weinige sportprogramma's die ik kon waarderen. De Jong weet literatuur feilloos met sport te mengen, en dat vind ik nu fijn om te lezen. 

Joost Zwagerman - De buitenvrouw


















Vakantietussendoortje dat ik voor drie euro op de kop had getikt bij De Slegte. Leuk boek, lekker 'Nederlandse' seksbeschrijvingen met hier en daar wat quasi-postmodernistisch gezwets, op een goede manier. Als ik nu op de middelbare school zou zitten, zou ik hem op mijn lijst gezet.

 Peter Buwalda - Bonita Avenue

















Eindelijk las ik dan dé Brunaknaller van 2011. Viel me absoluut niet tegen, ook al ben ik altijd wat sceptisch tegenover hypeboeken. Ik vond het een heel spannend, dynamisch boek met geflipte personages en een totaal afwezige moraal. Interessant dat er bovendien verwijzingen in staan naar de vuurwerkramp in Enschede, iets dat veel van ons nog helder voor de geest zal staan. Dit boek heeft allemaal dingen die ik kan waarderen in een goed boek. Lezen dus, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Joost de Vries - Clausewitz


Hier heb ik het al vaker over gehad. Onder andere hier. Tof boek dat een generatie fantastisch beschrijft en tegelijkertijd zo op de hak neemt. Een boek dat uitdaagt en prikkelt en daardoor een genot is om te lezen. Dat Joost de Vries nog maar wat meer mag gaan schrijven!


Willem Claassen - Park

Leuk! Vooral omdat het over omgeving Nijmegen/Beuningen gaat en ik Nijmegen natuurlijk behoorlijk goed ken. Ik maakte er tijdens het lezen een sport van om zoveel mogelijk te herkennen wat betreft plaatsen. Het verhaal heeft niet veel om het lijf maar de beslommeringen van het hoofdpersonage lezen lekker weg. Een boek waarvan er meer geschreven mogen worden. Een hoofdpersonage waarin ik een literaire trend heb ontdekt, denk ik. Hoop ik.



















Op het moment lees ik Vijftig tinten grijs. Ja dat seksboek. Die absurd slecht geschreven omhooggevallen doktersroman met een vreselijk irritant hoofdpersonage. Ik kom er niet zo goed doorheen maar ik zál het uitlezen. Geloof me. En daarna brand ik het finaal af. Hoezeer ik eigenlijk 'pulp' ook mag waarderen, dit gaat te ver. Dit gaat ver over mijn (literaire) grenzen heen. En dat lieve lezers, laat me niet ongemoeid. Daarna ga ik verder lezen in Het boek Ont door Anton Valens, ik ben al door de eerste vijftig pagina's en dat vind ik nu wel een enorm leuk boek.

Hebben jullie nog aanraders die ik echt moet lezen? 

2 opmerkingen:

  1. Dat heb ik ook gedaan met Fifty Shades. En over geblogd dus :P

    http://www.perrongeluk.com/ik-heb-ook-een-mening-over-fifty-shades/

    Oh en wat ik heel erg kan waarderen, maar dat is écht niet voor iedereen.. Darren Shan - The Saga of Darren Shan (serie) en Demonata (serie).

    Ik vind het echt enorm fascinerend en bizar en soms gaat het zelfs mij iets té, en het zijn nota bene kinderboeken. Ik lees ze wel in het engels, ik heb het vermoeden dat ze in het nl een te kinderlijke stijl hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant! Ik had jouw stukje over Fifty Shades al eerder gelezen, ja herkenbaar, ik vind het echt een shitboek tot nu toe, maar stay tuned. :P

      Verwijderen