woensdag 3 oktober 2012

De natie van planners

Wij, Nederlanders, zijn een natie van planners. Met name vrouwen plannen veel, wellicht teveel. Hoe kom ik hierbij? Wel, mijn leven is vrij druk met verschillende dingen. Ik ben niet de enige die daar 'last' van heeft, dit 'probleem' komt ongelofelijk veel voor in mijn omgeving.
Zo was ik pas een zondagavond met twee van mijn liefste vriendinnen aan het eten. Rond de tafel zaten we, zuchtend en steunend met de agenda's in de hand geklemd, nippend aan een glas wijn. Een weekendje weg wilden we plannen: oktober was te vroeg, november ging niet, vriendin A had het dan te druk. December ging ook niet, ondergetekende had het toen te druk. 'Zullen we dan januari doen?' vroeg vriendin B. Dat kon nog wel. Januari wordt het dus. Meteen maar vastleggen, vooral niet vergeten, stel je voor dat we weer iets anders plannen!

En zo gaat het steeds. Vier van de vijf doordeweekse avonden geef ik bijles, mijn geliefde heeft vier avonden per week nodig voor muziek maken en muziekles geven. Vriendin A verblijft momenteel in Groningen, vriendin B werkt fulltime en woont in Den Bosch. Je begrijpt beste lezer, dat het verdomd lastig is soms om iets af te spreken. Het was allemaal nog zoveel makkelijker toen we nog studeerden. Nog weinig te doen, volle avonden vrij voor urenlange sessies met hersenloze televisie en repen chocola. Toen woonden we allemaal nog niet samen met onze geliefdes, maar in veel te kleine studentenkamers, niet meer dan een luttele vijf kilometers van elkaar verwijderd. Wekelijks, tweewekelijks, driewekelijks zagen we elkaar soms, tijd hadden we toch genoeg, tenzij het tentamenweek was, of scriptieschrijfdag, dan zagen we elkaar wel om koffie te drinken in de bieb.

Die avondjes zitten er niet meer in. En dat koffie drinken in de bieb ook niet meer, we studeren allemaal niet meer. Sterker nog, we werken allemaal. En daarnaast hebben we vieze dingen als 'huishoudens', die draaiende moeten worden gehouden. En willen onze metgezellen af en toe een beetje aandacht. En wij? Wij zitten ons vooral druk te maken over hoe we het allemaal moeten doen. Hoe we het allemaal wel niet moeten 'inplannen'. Met neurotische kleurtjes heb ik de categorieën 'thuiszorg', 'bijles', 'huiswerkbegeleiding' en 'overige' aangegeven in mijn Google Agenda. Van het idee 'plannen' raak ik soms al in de stress. Behalve mijn werk, vrije tijd en sociale leven plan ik namelijk ook nog de wasbeurten in. En wanneer we wat eten. En wanneer ik weer een stukje moet schrijven.

Jaren terug had je een reclame, een irritante reclame met drie vrouwen met evenzo drukke levens die een afspraak probeerden te plannen. Tevergeefs, totdat eentje uitriep: 'Kom toch gewoon eens spontaan langs!' Zo voel ik me soms, als die 'spontane' vrouw. Kunnen we dan niets meer spontaan doen? Nee, want dan zul je zien dat het die ander helemaal niet uitkomt dat je langskomt. Dat diegene daar niet op had gerekend of al iets anders had gepland. Jammer. 
Niet plannen is met name voorbehouden aan de gelukkigen die het niet zo druk hebben, zoals ik enkele jaren terug. En ach, zolang je leuke dingen in het verschiet hebt, is het helemaal niet zo'n probleem om dat per se te moeten plannen. En die kleurtjes in Google Agenda zien er best vrolijk uit. Ook een pluspunt!


6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja he, ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst spontaan iets met een vriendin heb afgesproken! Alles gaat al jaren volgens 'plan'.

      Verwijderen
  2. Ik herken het maar toen ben ik op mijn vriend gaan letten, zo'n type dat ondanks een drukke baan bij de dag leeft. Soms ook irritant en onhandig, ik ben de eerste die dat toegeeft, maar verder heel verfrissend. Ik plan in principe nooit verder dan een week (een heel enkele keer heb ik een feestje of festival) en dat bevalt ZO goed. En ja, doordat ik niet meer neurotisch alles plan zit ik op vrijdagavond ook wel eens alleen thuis omdat iedereen al iets heeft maar nog veel vaker heb ik de afgelopen tijd de leukste spontane avonden gehad dat ik dat nadeel er wel voor over heb. Sowieso is dat plannen natuurlijk ook om jezelf de illusie te hebben dat je controle over je leven hebt, wat maar beperkt het geval is. Wat ook werkt: meer mannelijke vrienden, die houden er bijna allemaal zo'n filosofie op na. Die kun je vaak om 21 uur nog bellen en vragen of ze een biertje kunnen drinken (DEZELFDE AVOND!) en dan kunnen ze 9 van de 10 keer. Heerlijk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit herken ik van mannen inderdaad wel, maar ik moet zeggen dat mijn vriend het ook steeds meer krijgt. En ach als je leuke dingen plant is het niet zo erg. :P

      Verwijderen
  3. Haha ja die reclame herinner ik me nog wel :P Ik moet zeggen dat ik studeer, maar dat ik er ook al last van heb :(

    BeantwoordenVerwijderen