dinsdag 30 oktober 2012

Liedjes

Ik luister graag naar muziek, zoals heel veel mensen. Jaren terug was ik zo'n alto die er een sport van maakte zoveel mogelijk bandjes te ontdekken die nog niemand kende. En daarnaast ging ik allemaal oude hippie muziek luisteren, want dat was hip. En new wave natuurlijk niet te vergeten. Dat goede jaar 2005, toen ik als zeventienjarige vijfdeklasser nog alle tijd van de wereld had om fora en dergelijke af te struinen. Op zoek naar nieuwe muziek. En weer een nieuwe band. En nog een. En nog een. De kers op de taart was Lowlands 2005, waar ik nog met weemoed op terug kan kijken. Daarna ben ik nooit meer naar Lowlands geweest (wel Pinkpop, Paaspop en Sziget) maar ooit kom ik vast weer terug.

Mijn muziek is nog steeds hetzelfde als vijf of zes jaar geleden. Sterker nog, mijn muzieksmaak is 'verslechterd': ik wens Glee een warm hart toe. Net als vrijwel alles uit de jaren 80 en 90. En ik luister op mijn zwakke momenten graag naar Britney Spears, en verschillende 'partyhits'. Nu oefen ik de Gangnam style dans als ik alleen ben. Zo ben ik tegenwoordig.

Máár! Ik luister nog steeds ook wel naar 'verantwoorde' meuk. Zoals de volgende nummers. Een paar zondagse favorieten.

The Velvet Underground - Pale blue eyes



Heerlijk wegdroomnummer, zo'n filmnummer, waarbij de hoofdrolspeler door het raam kijkt op een regenachtige dag terwijl hij denkt aan een meisje met blauwe ogen dat hem zojuist gedumpt heeft.

Interpol - Obstacle 2

Misschien mijn favoriete Interpolnummer ooit. Een nummer waar ik een fijn, verliefderig gevoel van krijg. Ik denk altijd aan sneeuw en kou en kaarsjes bij dit nummer, misschien omdat ik het vooral in de winter veel luister en een concert heb bezocht in november twee jaar geleden.

Charlotte Hatherley - Bastardo



Fantastisch nummer waar ik altijd retevrolijk van word. En ik kan het helemaal meezingen. Bij gebrek aan talent voor gitaarspelen heb ik er handgebaren en dansjes bij verzonnen. Doet me denken aan die mooie tijd toen ik nog thuiswoonde en op regenachtige dagen mtv2 keek.

Von Bondies - C'mon c'mon


Weer een typisch nummer dat de alternatievere, hippe muzieksfeer uit de medio jaren 00 perfect weergeeft. Lekkere meezinger om gewoon keihard aan te zetten. Zonder koptelefoon uiteraard.

Dat was het weer even. Als ik mezelf geen halt toeroep plant ik hier zo nog een stuk of vijftig liedjes neer. Dat bewaar ik voor een andere keer.

8 opmerkingen:

  1. Haha mijn muzieksmaak wordt er ook niet beter op. Van t weekend was ik op een heel hip feest, maar de muziek vonden ik en de vriendin die mee was helemaal niks. Echt van die muziek waarop je alleen een beetje kunt stilstaan en ja knikken. Totdat ze op een gegeven moment ineens Jody Bernal en Las Ketchup draaiden. We gingen LOSSSS.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar! De beste feestjes hebben doorgaans de slechtste muziek. Als ik ooit ga trouwen wil ik alleen maar jaren 90 en '00 muziek.

      Verwijderen
    2. Jaa ik werk vaak op bruiloften, en hoe fouter de muziek, hoe leuker het feest!

      Verwijderen
  2. Ik vind het altijd wel leuk om nieuwe nummers te ontdekken hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha Sophie, echt prachtig gezegd hoe we vroeger waren en nu trots zijn op onze slechte keuzes! En jaaa leuk dat je die twee laatste liedjes weer even in mijn herinnering plant! Doet me denken aan The Raveonettes, ken je die nog?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat gesprek tussen ons was ook een inspiratiebron voor hoe 'we' toen waren! En The Raveonettes ken ik ook nog! En ik moest vanmorgen ineens denken aan Death from Above en Art Brut. En Maximo Park! Heerlijk, tijd om youtube weer aan te slingeren!

      Verwijderen
    2. Leuke nummers, ik kende ze nog niet. Leuk blog heb je!
      xoxo

      Verwijderen
    3. Dank je! Ik vind de jouwe ook leuk, al ben ik zelf niet bepaald modebewust haha.

      Verwijderen