zaterdag 23 juni 2012

Lekkere tomatensoep


Ik ben dol op tomatensoep. Maar niet iedere tomatensoep is lekker. Sterker nog, heel veel tomatensoepjes vind ik juist vies. Vroeger haatte ik tomatensoep maar dat was omdat ik eigenlijk alleen die soepen uit blik kenden. In die blikken zit verdacht weinig dat met tomaten te maken heeft. Tegenwoordig maak ik graag verse soep van lekkere tomaten. Het Nederlandse klimaat verplicht mij tot wachten op de zomer voor het maken van mijn soep. De tomaten zijn dan geurig, dieprood en sappig, ideaal voor mijn soep. Die waterige kasklappers die we in de andere seizoenen hebben hoef ik niet in mijn soep. Mocht je in de winter ineens ongelofelijk veel zin hebben in verse tomatensoep, pak dan tomaten uit blik. Geloof me, die zijn tien keer beter (en goedkoper!) dan die dure, ‘oranje’ golfballen die buiten de zomer in de supermarkten liggen.

Ik ga in de zomer vaak langs mijn vaste groenteboer om een hoop tomaten te halen. In deze tijd van het jaar en wat later in de zomer zijn de tomaten spotgoedkoop. Denk aan een euro voor een kilo of anderhalf. Geen geld! Ik koop vaak een kilo of twee in één keer en laat deze een week rijpen om ze lekkerder te krijgen. En dan is het tijd om mijn holy soep te maken! Dit is het absolute basisrecept, als ik zin heb voeg ik meer groente toe zoals wortel of maak ik het kruidiger met rozemarijn, rode peper of tijm.

Wat heb je nodig?

- Twee kilo tomaten (ik herhaal: lékkere tomaten!)
- Twee uien
- Twee stengels bleekselderij
- Twee teentjes knoflook
- Water (ongeveer een halve liter, ligt aan de hoeveelheid sap uit de tomaten)
- Verse basilicum
- Olijfolie
- Peper en zout

Zoals je ziet, een heel makkelijke no-nonsense soep. Snipper eerst de uien en laat deze aanfruiten in de olijfolie, ongeveer 3 eetlepels. Ik gooi de in stukjes gesneden bleekselderij er altijd redelijk snel bij. Snijd of rasp de knoflook in kleine stukjes en laat deze even meefruiten tot het lekker gaat ruiken. Gooi hier alvast wat zout en peper doorheen. Voeg daarna de tomaten toe die je in kwarten hebt gesneden. Je hoeft ze niet te ontvellen maar dat mag wel. Ik heb het zelf ook wel eens eerder gedaan en eerlijk gezegd merkte ik weinig verschil, je pureert alles toch op het einde. Bespaar jezelf de moeite van het ontvellen en gooi alles lekker in de pan. Laat de tomaten met de olie, uien en knoflook ongeveer een halfuurtje sudderen tot de tomaten uit elkaar vallen. Roer het regelmatig door. Zijn na een halfuur de tomaten nog steeds niet uit elkaar gevallen? Laat ze dan gewoon wat langer opstaan, ik laat ze vaak genoeg een uur opstaan en controleer regelmatig of ik het door moet roeren. Als de tomaten uit elkaar vallen en ze veel sap loslaten, voeg dan wat water toe. Hoeveel je hiervan nodig hebt ligt aan de hoeveelheid sap die uit de tomaten komt. Ik doe het op gevoel, ongeveer net zoveel dat je tomaten net niet onderstaan. Laat alles weer twintig minuten doorkoken (eventueel wat langer). Pureer de soep met een staafmixer of blender en breng op smaak met verse basilicum, peper en zout.

Wat heel erg lekker is met verse tomatensoep is geitenkaas. Brokkel wat geitenkaas door je soep heen en geniet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten