maandag 25 juni 2012

Want van soep krijg ik nooit genoeg


Ik ben opgegroeid met veel Nederlands eten maar bietjes heb ik vroeger nauwelijks gegeten. Mijn ouders hielden er niet zo van, net zoals dat ze een hekel hadden aan rode kool. Ik heb dus pas op latere leeftijd goed kennis gemaakt met de paarse groentesoorten. Paars, want een rode kool is helemaal niet rood, die is paars. Na het koken zijn je handen, snijplanken, pannen én de rest van je keuken ook helemaal paars als je niet oplet.
Bietjes zijn heerlijk. Dit is een makkelijk, goedkoop doch voedzaam soepje. En helemaal paars, daar krijg je vanzelf honger van.

Benodigdheden (voor ongeveer 2 flinke kommen soep)

500 gram voorgekookte bieten met bietensap uit verpakking
1 grote appel (ik gebruik altijd jonagold of elstar)
1 ui
1 stengel bleekselderij
1 maggiblokje
1 liter water
3 eetlepels balsamicoazijn
1 eetlepel olijfolie/boter
Peper en zout

Optioneel: feta/zure room en peterselie

Snijd eerst de ui, bleekselderij, appel en bieten in blokjes. De appel hoeft niet geschild te worden, door het koken wordt de schil zacht genoeg om uiteindelijk op te slurpen. Verhit de olie of boter in een pan en bak eerst de ui en bleekselderij een paar minuutjes tot ze glazig worden. Voeg daarna de appel- en bietenstukjes toe en bak deze een paar minuutjes mee. Voeg wat zout en peper toe. Giet daarna het water over de groente heen totdat alles onder staat en laat het maggiblokje oplossen. Ik gebruik zelf maar één blokje omdat ik deze soep niet te zout wil hebben. Voel je echter vrij om meer zout toe te voegen.
Laat de soep lekker sudderen op een zacht vuurtje totdat alles zacht genoeg is geworden om het te pureren.
Dit zal ongeveer twintig minuten duren, in deze kostbare tijd kun je de keuken opruimen, afwas doen, je moeder bellen, email checken of gedachteloos naar buiten staren. Ik kies meestal voor een combinatie van dit alles, dan is de tijd wel weer gevuld.
Als alles goed gaar is kun je de pan van het vuur halen en met een staafmixer de soep pureren. Laat het heel even afkoelen en voeg naar smaak extra zout en peper toe en balsamicoazijn. Het zurige azijn haalt de zoete smaken van de bieten en appel extra naar boven.
Vervolgens kun je de soep afmaken met zure room, slagroom of peterselie. Ik eet deze soep het allerliefst met wat verkruimelde, écht lekkere feta, de schandalig dure van de kaasboer.
Het zoutige van de feta met de zoetige soep is een fantastische combinatie. Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten