dinsdag 27 november 2012

Leuke films

Na een week van schandalige vermissing ben ik er weer. Gelukkig maar, trek die Amber Alerts maar weer in! Afgelopen week was een stuk drukker door mijn sollicitatieopdracht waardoor ik even niet de puf had om te schrijven voor mijn blog, ik hoor deze week of het iets is geworden. Ik hoop het héél erg! Hopen jullie met mij mee? Ah toe? Positieve energie heb je nooit genoeg!

Ik wil nu iets vertellen over leuke films. Waarschuwing: ik ben geen filmkijker. Herhaal: ik ben géén filmkijker. Ja, ik vind films leuk en ontspannend maar ik zie er soms tegenop omdat ze zo lang kunnen duren. En ik ben altijd een beetje 'bang' voor nieuwe films, ik kijk een film die ik leuk vind gerust een keertje of vijf. Daar komt bij dat ik, op enkele arthouseklassiekers na, een verschrikkelijke slechte filmsmaak heb, en me daar niet eens voor schaam. Ik ben namelijk gek op ordinaire chickflicks en highschoolfilms. Hoe erg ik chicklits en andere snertvrouwenboekjes haat, hoe meer ik houd van Oppervlakkige Films.  Met hoofdletters. Ik heb nu eenmaal een heel oppervlakkige kant en daar ga ik eens lekker over vertellen.

Eerst, mijn twee favoriete films ooit, één 'goede' en één 'slechte', maar ik vind ze allebei fantastisch en heb ze beiden een keertje of tien gezien: Lost in Translation en Mean Girls.

Lost in Translation, de doorbraakfilm van de volwassenen Scarlett Johansson (met curves), is een heerlijk dromerige en grappige (op een goede, 'onderkoelde' manier), lieve, zwijmelfilm waarin eigenlijk vrij weinig gebeurt. Net als alle films van Sofia Coppola (ik vind al haar films geweldig!) is de sfeer van het verhaal bijna belangrijker voor het plot dan de dialogen. Enerzijds de gekte van Japan en daarbij de droogkomische en ironische humor van Bill Murray, gecombineerd met een toffe roze pruik van Scarlett. En dan heb je ook die fijne muziek van The Jesus and Mary Chain erdoorheen klinken, ik kan weer helemaal wegdromen op een druilerige zondagmiddag.


Op naar mijn tweede grote favoriet: Mean Girls. Ik kan deze film letterlijk van begin tot eind meepraten en gebruik ieder grapje op volstrekt ongewenste momenten. Dit is dé beste highschoolfilm ooit, op ieder gebied: personages, dialogen, grapjes, sfeer, etcetera. Jammer dat Lindsey Lohan hierna zo is afgezakt. Ze had nog zoveel leuks kunnen doen...


Voor degenen die behalve Mean Girls ook nog eens gek zijn op Disney heb ik al helemaal een 'panty creamer' (hoe nasty!), Disneyprinsessen als mean girls. Must see! Je zal voor eeuwig Doornroosje als Regina George blijven zien!


Een highschoolfilm die ook heel hoog op mijn favorietenlijstje staat is Easy A. Wat mij betreft de opvolger van Mean Girls! Amanda Bynes is een geweldige Jesusfreak en Emma Stone is om op te vreten.


Hier nog enkele van mijn favoriete scenes, enkele met nadruk want de hele film is quotable!





Voor mijn medeliefhebbers van dergelijke films, hebben jullie nog leuke aanraders? Ik beloof ze af te kijken haha. Wat meer 'arty' mag ook best, maar daar moet ik voor in de stemming zijn! 



6 opmerkingen:

  1. Easy A vond ik ook echt heel erg leuk (ondanks dat ik Emma Stone NIET leuk vind) en Mean Girls.. mwah. Lost in translation ken ik niet, maar die gaat dan op de downloadlijst :D

    Maar over Emma Stone gesproken, The Help heb je wel gezien neem ik aan? Anders: KIJKEN!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd ook vooral van ontspannende films, maar wel goede ontspannende films. Mijn vriend is een echt filmfreak, dus kijk ik wel regelmatig met hem mee.

    Juno en The Help inderdaad. En Little Miss Sunshine, Le fabuleux Destin d' Amelie Poulain, (500) Days of Summer.

    Daarnaast kijk ik ook wel graag animatiefilms zoals Tangled, Cloudy with a Chance of Meatballs, Monsters Inc.,... Vriendlief is animator, dus keuze genoeg :-)

    Ow ja, ik lees al een tijdje mee, maar reageerde nog nooit. Je hebt een leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marieke! Leuk dat je reageert! Alle films die je noemt (behalve de animatie) behoren ook tot mijn favorieten!

      Verwijderen
  3. Ooh, Lost in Translation is ook een van mijn favoriete films! Dit zijn mijn aanraders:

    Dagen zonder lief
    Me and You and Everyone We Know
    Drive
    Little Children
    Cloaca
    Mulholland Drive
    Donnie Darko
    Pulp Fiction
    Revolutionary Road
    The Tree of Life
    Magnolia
    Simon
    Vanilla Sky
    De helaasheid der dingen
    Death Proof
    Kan door huid heen

    Zoals je ziet kan ik Nederlandse en Vlaamse films ook erg waarderen. Veel kijkplezier! ;)

    BeantwoordenVerwijderen