maandag 6 augustus 2012

Ik ging weer eens koekjes bakken...

...en ze waren heel erg lekker! Gelukkig maar. Ik ben een beetje bang voor bakken, hoe leuk het ook is, ik vind het eng. Bakken komt namelijk veel preciezer wat betreft verhoudingen dan koken en ik ben een slechte receptenvolgster. Wat zeg ik, een heel erg slechte receptenvolgster. Iedere keer als ik een recept lees bedenk ik al meteen wat ik anders ga doen. Zo ook bij dit recept uit het boekje 500 chocoladegerechten door Lauren Floodgate. De verhoudingen bij dit recept klopten wat mij betreft al voor geen meter (één lullig eitje en een paar lepeltjes olie op 130 gram meel, 120 gram suiker én 30 gram havermout!). Dus wat deed ik, ik paste het recept gaandeweg aan. En eerlijk gezegd heeft dat dit keer verdomd goed uitgepakt.                                             

Hier mijn aangepaste recept voor overheerlijke havermout-chocoladekoekjes! In het originele recept zitten rozijnen, die was ik vergeten bij de boodschappen. Voeg ze gerust toe!

120 gram bloem
40 gram zelfrijzend bakmeel
60 gram kristalsuiker
60 gram lichtbruine suiker
2 theelepels bakpoeder
30 gram havermout (van die goedkope Euroshopperpakken)

2 medium eitjes (in het originele recept staat dus één, vertrouw me, dat is te weinig!)
3-4 eetlepels zonnebloemolie 
1 theelepel vanille-aroma
100 gram pure chocolade

Verwarm de oven voor op 180-200 graden (ken je oven, ken jezelf!). Zeef de bloem en het bakmeel en gooi deze twee samen met de andere droge ingrediënten, meng alles vervolgens lekker door elkaar. Klop in een andere kom de eitjes los met het vanille-aroma, giet daarna de inhoud van deze kom bij de droge ingrediënten en meng alles door elkaar. Voeg voorzichtig de lepels olie toe, het kan zijn dat je niet alle olie nodig hebt of dat je zelfs een beetje meer nodig hebt. Ik heb zelf iedere lepel apart door de rest van het beslag gemengd zodat alles goed werd opgenomen. Je beslag moet vrij nat en kleverig zijn en als het ware van de randen van de kom 'loskomen'. 
Breek of hak de chocolade in stukjes en meng deze door het beslag. In het originele recept staat dat je 'chocoladedruppels' moet gebruiken. Deze zijn in mijn omgeving vrij moeilijk verkrijgbaar of redelijk duur. Om deze redenen prefereer ik een ordinaire chocoladereep. 
Meng kleine balletjes en leg ze op een bakplaat (niet te dicht bij elkaar). Uit dit beslag heb ik ongeveer twaalf koekjes kunnen halen, sommige kleinere, andere groter. Leg ze ongeveer 15-20 minuten in een voorverwarmde oven en vergeet de bakplaat niet een keer om te draaien. Ze zijn klaar als ze goudbruin zijn. Ze mogen nog een klein beetje kleffig zijn als je ze uit de oven haalt, ze worden vanzelf steviger als ze afkoelen.

Enjoy! 

3 opmerkingen:

  1. Lijkt wel weinig havermout voor havermoutkoekjes? Ik ga ze deze week proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zit idd niet veel havermout in..maar je proeft het wel! Ik denk dat je best meer kan toevoegen en dan wellicht wat minder gewone bloem.

    BeantwoordenVerwijderen