zaterdag 4 augustus 2012

Nieuwe categorie: onzinproducten en belazermethodes

Het is zover. Ik ga iets doen wat ik op veel blogs tegenkom, namelijk een bepaalde categorie. Mijn categorie betreft producten, met name wat betreft voeding, die me opvallen en vaak irriteren. Ik ben een heel vrolijk, heppy-peppy persoontje, maar aan sommige dingen erger ik me en ik misbruik deze blog om mijn gal te spuwen. Het is immers lekker mijn blog.

Na jarenlang bezig te zijn geweest met voeding, lijnen en dergelijke ben ik al heel wat leugenachtige producten tegengekomen. Vandaag zal ik beginnen met toch wel een toppunt van onzinproducten, een koning der supermarktmisleidingen, uit al die vreemde zaken die ik ben tegengekomen.

Nietsvermoedend liep ik vandaag de welbekende blauwe grootgrutter binnen om boodschappen te halen. Suiker, dat had ik nodig, want ik ben van plan koekjes te bakken (voor de vrolijke noot: hiervan volgt een recept!). Ik liep naar het suikerschap en wat zag mijn oog? Twee soorten suiker, een rode zak en een blauwe zak. Op de blauwe zak stond het woord 'light'. 'Light?' Dacht ik. 'Hoe kan suiker nu in hemelsnaam light zijn?' Lightproducten zijn doorgaans met minder vet of vetvrij, of met minder suiker of suikervrij. Maar suiker zelf kan toch geen light zijn? Blijkbaar wel. Wat de Albert Heijn heel slim heeft gedaan is zoetstoffen zoals maltrodextrine toevoegen zodat ze minder kristalsuiker hoeven te gebruiken in het pak kristalsuiker. Dan krijg je dus een cocktail van gewone kristalsuiker vermengd met zoetstoffen die uiteindelijk 33% minder calorieën bevat dan een rood pak kristalsuiker. Maar wie koopt dit nu? Wie trapt hier in? Ik gebruik weinig suiker, maar als ik het nodig heb, pak ik liever de normale suiker. Dat is vooral omdat ik niet zo van zoetstoffen houd, ze smaken me wat vreemd. Ik vind bloemkool naar zwavel smaken, zo vind ik zoetstof naar pijnstillers smaken, pijnstillers die al heel erg lang in een vergeten toilettas liggen, dat soort. 

Na wat gegoogle kwam ik op diverse sites terecht die de light suiker al onder handen hebben genomen en zelf heb ik het etiket uitgebreid bestudeerd. Zo blijkt dat de light variant van de AH voor een theelepel 12 calorieën bevat en de normale variant bevat 18 calorieën per theelepel. Goh, dat is nog best een significant verschil, zou je denken. Nu staat er letterlijk op het pak dat voor een theelepel van de light variant drie gram wordt gerekend en de normale variant is volgens de AH vier en een halve gram per theelepel. Ja lekker makkelijk Meneer De Grote Blauwe Super, zo kan ik alles wel light maken, gewoon minder gebruiken dus!

Waarom zou ik chemische zoetstoffen als vervanger voor normale suiker willen? Als ik gewoon zoetstof wil, koop ik dat wel. Maar waarom zou je gaan knoeien met een normaal product om het 'gezonder' te maken? Alles voor dat lieve Unilever-approved etiketje tegenwoordig.

Lieve mensen, als je suiker wil eten, koop dan normale suiker zonder zoetstoffen met nare bijsmaak (mijn bescheiden mening). En als je wil lijnen, eet dan geen of gewoon minder suiker of ga desnoods aan de gangbare zoetstoffen als dat je ding is. Maar koop gewoon geen light suiker, het is de grootste onzin die er bestaat. Bijna nog erger dan maandverband met lavendelgeur (een toekomstig slachtoffer), en dat zegt veel. 
Heel veel.

Ik ga koekjes bakken, mét echte kristalsuiker. Want die lightmeuk komt er hier niet in. Nooit!
Foto via dutchfoodexpress.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten